Kako voditi tim u situaciji krize i neizvjesnosti?

Kako voditi tim u situaciji krize i neizvjesnosti?

Vodstvo (engl. leadership) predstavlja skup ponašanja kojima motiviramo i usmjeravamo grupu ljudi prema ostvarenju zajedničkog cilja. Svaka kriza voditelje dovodi u prvi plan, a dobri voditelji se razlikuju od onih koji to nisu prema svom uvjerenju da njihove sposobnosti i osobine nisu fiksne i da su u mogućnosti mijenjati se i prilagođavati, što je uvjerenje koja postaje još važnije u vrijeme kriznih i nepredviđenih situacija.

Razvijte vještinu upravljanja sobom 
Da bi voditelj mogao kvalitetno upravljati drugima prvo mora znati kako upravljati sobom. Kako bi mogao upravljati sobom, prvo mora razviti samosvijest (engl. self-awareness), odnosno, postati svjestan svojih ponašanja, stavova i emocija. Povećana svijest o sebi nije uvijek ugodna - može dovesti do toga da osoba postane svjesna i toga da je negdje pogriješila ili da se loše ponijela prema nekome. No, raditi na samosvijesti je nužno za kvalitetno upravljanje zaposlenicima jer tek kada voditelj shvati, primjerice, da se u krizi fokusirao na irelevantne teme ili da je u poricanju kako bi sebi stvorio privid da je sve u redu, može se zaustaviti i posvetiti uistinu bitnim temama, što je u konačnici neizmjerno zdravije za poslovanje i dobrobit zaposlenika.

Stvorite osjećaj sigurnosti kod članova tima 
Psihološka sigurnost je jedna od temeljnih ljudskih potreba, a odnosi se na stanje u kojem osoba percipira da se nalazi u sigurnoj okolini bez izvora prijetnji. U kriznim situacijama poput ove u kojoj se trenutno nalazimo, uloga voditelja je stvoriti i ojačati osjećaj psihološke sigurnosti kod članova svog tima kroz promjenu njihovog viđenja situacije, stvaranja povjerenja te transparentnu i jasnu komunikaciju.
U situacijama neizvjesnosti, svi koristimo osobe koje nas okružuju kao izvore informacije, zato je osobito važno da voditelji svojim ponašanjem sada pružaju primjer ostalima i ostanu smireni te da koriste samorefleksiju kako bi postali svjesni vlastitih nekonstruktivnih obrazaca i osobina jer im to može značajno pomoći u njihovom kontroliranju.

Budite autentični i omogućite zaposlenicima fokus 
U kriznim situacijama, nije samo bitno što voditelji komuniciraju, već i kako to komuniciraju. U ovakvim situacijama zaposlenici puno pažljivije promatraju svoje voditelje i lako prepoznaju kada oni nisu autentični, primjerice, kada riječi voditelja nisu u skladu s njihovim postupcima. Stoga je bitno da su voditelji iskreni i skromni, ali i da ponude zaposlenicima nadu. Osim toga, zaposlenici cijene i kada voditelji s njima dijele žrtvu u izazovnim vremenima. Primjerice, ako će se neka krizna situacija odraziti na plaće zaposlenika, zaposlenici žele vidjeti kako se to odražava i na voditeljske plaće. Ako zaposlenici imaju dojam da neka krizna situacija pogađa samo njih, dok voditelje ne, to može dovesti do pada njihove angažiranosti.
Važno je i da voditelji u neizvjesnim situacijama razmisle o ciljevima organizacije, ali i o svojoj osobnoj svrsi, i da onda redovito iskreno komuniciraju viziju organizacije kako bi podsjetili zaposlenike koji je cilj organizacije i sve zaposlenike vodili u istom smjeru, ali im i dali osjećaj odgovornosti i kontrole kroz zajedničko kreiranje akcijskih planova.

Budite empatični i optimistični 
Dobri voditelji su empatični i imaju sposobnost prepoznavanja emocija drugih ljudi kako bi na njih mogli adekvatno odgovoriti. Dobri voditelji ne pretpostavljaju da svi imaju iste strahove i emocionalne reakcije samo zato jer se svi nalaze u istoj situaciji već pokazuju razumijevanje toga da smo svi različiti i da na istu situaciju reagiramo na različite načine, koji su svi legitimni.
Od voditelja se također očekuje da su samopouzdani i pozitivni, jer će se takav njihov stav zasigurno odraziti i na stav njihovih zaposlenika, no nije lako teške situacije pretvoriti u pozitivne i u njima vidjeti priliku te motivirati zaposlenike. Zato voditelji moraju biti svjesni toga što njih motivira, gdje gube resurse i vrijeme i prisjetiti se onoga što im je prije pomagalo kada bi se našli u stresnim okolnostima kako bi ih to energiziralo i omogućilo im da ostanu pozitivni.

Loše vijesti komunicirajte osobno 
U kriznim i neizvjesnim situacijama, važno je redovito i kontinuirano komunicirati sa svim zaposlenicima i ne dati priliku glasinama i prepuštanju histeriji, već poticati transparentnu komunikaciju i djelovanje kao jedinstven tim. Voditelji bi sa svojim zaposlenicima trebali razgovarati o činjenicama i ne ostavljati mjesto za nejasnoće, ali i zadržati balans između prezentiranja teških činjenica i ulijevanja nade svojim zaposlenicima. Snaga i potencijal kriznog komuniciranja je u tome što neočekivanu situaciju mogu pretvoriti u predvidivu, u kojoj će sudionici krize imati svoje definirane uloge i djelovati sukladno. Zato je više nego ikada bitno da voditelji prvo slušaju, a potom pričaju.

Gledajte na kriznu situaciju kao na priliku 
Uobičajena greška u ovakvim situacijama je donošenje naglih i nepromišljenih odluka bez strateškog razmišljanja, kako bi se smanjila trenutna anksioznost koju voditelji osjećaju. No, upravo je u kriznim situacijama važno strateški promišljati i iskoristiti krizu kao priliku za inovaciju jer su upravo inovacije i odnosi koje voditelji stvaraju sa svojim timom i dobavljačima nešto što će potencijalno odrediti budućnost organizacije. Krizne i neizvjesne situacije voditelji trebaju promatrati kao prilike da reorganiziraju svoju organizaciju i tim te postoji puno odličnih i pozitivnih primjera usluga i proizvoda nastalih baš zbog krize i teških situacija.

Autorica: 
Iva Popović
Voditeljica projekata regrutiranja i selekcije/HR savjetnica Recruitment and Selection Project Manager/HR Consultant
SELECTIO d.o.o.